torsdag 20 mars 2008

Ännu en underbar semesterdag!

Idag ser ut att bli ännu en underbar dag! Har just stigit upp, gått en sväng med alla hundarna och gett dem mat. Iss hoppade på Spiken i samband med att vi mötte en annan hund. Han har tendenser att testa sin rang hela tiden och det har bekräftats av vad jag hört av de som haft honom innan mig också. Tyvärr gäller det inte bara hundar utan även människor. Han testade sig mot Monika häromdagen, vilket resulterade i att hon fick säga åt honom rejält några gånger. Det fungerade. När det kommer till Spiken, som han är nästan jämngammal med, är det värre. Han stirrar och knorrar och stör så inte Spiken kan få slappna av. Spiken däremot fungerar så som en husky ska, viker hellre än tar ett slagsmål. Iss har mycket att lära av honom! Hursomhelst så tog jag tag i Iss ordentligt och skällde med diverse arga ord och bokstavskombinationer. Vi gick vidare igen och så började han stirra och knorra på Spiken. Jag tog tag i honom igen direkt och talade om för honom att det inte är accepterat. När vi så kom upp till stugan började han igen. Då satte jag mig på honom, tog tag i örat och sade till honom igen. Han gjorde motstånd för ett ögonblick med sedan gav han med sig. Han fick frukost sist och fick inte lov att gå från skålen förrän Spiken var klar med sin mat. Efter det tycker jag mig se en skillnad. Han har inte tittat på Spiken en enda gång, när de kommer i närheten av varandra viker undan huvudet. Till och med när Spiken sedan lade sig jämte mig, höll Iss undan. Han satte sig en liten bit bort med ryggen mot oss. Hela tiden när han betedde sig defensivt, gav jag honom massa beröm, klappar och kel blandat med att jag satte mig jämte Spiken igen. Förhoppningsvis är detta ett steg på vägen mot en lite mer (grupp)harmonisk hund. I övrigt så är det så himla härligt här, fantastisk utsikt över Siljan och fjällen. Snön är kall och det är bra före. Om ett par timmar bär det av igen!

Nu har vi precis kommit hem efter ännu en lång och härlig utedag i snön! Vi skidrade drygt åtta kilometer med en paus för varm choklad och macker. Baby fick springa med och hon var såå busig! Det är helt underbart att se henne så himla lycklig! Skidturen gick jättebra, Spiken drog ordentligt och Monika lärde sig ap-fort alla tekniker! Vi skulle filma också när vi åkte och var coola, men filmen på mig blev lite...ja vad ska man säga...oplanerad.
Efter rundan åkte vi till skidbacken och hälsade på pojkarna lite. Monika tog ett superfint kort på mig och hundarna vid den fina utsikten. Jag säger bara ett ord; NJUUUT!!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som ni har det skönt där uppe i snön.

Hälsa alla från mig!'

Glad Påsk! Kram!

Anonym sa...

Hallo...vikken fin blogg ni har.
Här är kallt, soligt och vitt. Kör hundarna lite då och då och koppeltränar dem för att få in lite grundlydnad. Båda delarna uppskattas av dem.
Vi önskar er en fortsatt skön fjällvistelse (för det var väl där ni var?)
/aw och snowdogsen :)

Anonym sa...

Nu har vi kommit hem igen :)
Vill passa på att önska er en GLAD PÅSK !!! /Annelie,Smulan,Nelly & Max

Linda sa...

Ser väldigt bra ut...hmmm :0)

Lilian o Lunas sa...

HAHAHAHAHA!!!! Vilken ljuvlig film:D!!!