lördag 28 juni 2008

Mentalbeskrivningen...

Nu har vi varit på mentalbeskrivningen. Här är resultatet:



1a. Kontakt/hälsning
Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan. (3)
1b. Kontakt/samarbete (när testledaren tar med Iss på promenad)
Följer med, men är inte engagerad i testledaren. (3)
1c. Kontakt/hantering (när testledaren tittar på tänder, tar tassen)
Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren. (3)
Iss beter sig här precis som väntat, så som han brukar.

2a. Lek/leklust (när vi kastar trasan mellan oss)
Startar långsamt, blir aktiv, leker. (3)
2b Lek/gripande (när testledaren kastar iväg trasan tror jag)
Griper tveksamt eller med framtänderna. (3)
2c Lek/gripande och dragkamp (när testledaren ska ha dragkamp med Iss)
Griper inte. (1)
Iss kampade faktiskt lite när jag tog initiativ, trots att den högljudde testledaren var med. Det är ett framsteg. Sen att han inte grep när han höll i den, överraskar mig inte ett dugg...



3a Förföljande (andra gången på filmen)
Första gången: Startar eller springer långsamt, kan öka farten. Fullföljer. (3)
Andra gången: Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet. (4)
3b Gripande (andra gången på filmen)
Första och andra gången: Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek. (5)
Ingen tvekan om att jaktlusten finns där, men jag hade förväntat mig en snabbare och tuffare reaktion gentemot luddtussen. Kanske är Iss osäkerhet som syns igenom även här?



4 Aktivitet
Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger. (2)
Jätteduktiga killen min. Väldigt fint när det gäller passivitet, måste jag säga. Se hur han söker kontakt med jämna mellanrum!



5a Avst. lek/intresse
Engageras inte av figuranten. (1)
5b Avst. lek/hot/agg.
Visar inga hotbeteenden. (1)
5c Avst. lek/nyfikenhet
Går ej fram till figuranten. (1)
5d Avst. lek/leklust
Visar inget intresse. (1)
5e Avst. lek/samarbete
Visar inget intresse. (1)
Här stod den läskiga högljudda testledaren några meter bakom oss. Iss vägrade vända honom ryggen, och lade knappt märke till figuranten. Så när som på en gång, då han var på väg fram men sedan hoppade efter en mus i gräset...



6a Överraskn./rädsla
Flyr mer än 5 meter. (5)
6b Överraskn./hot/agg.
Visar inga hotbeteenden. (1)
6c Överraskn./nyfikenhet
Går fram efter det att overallen lagts ner. Alt. går inte fram. (1)
6d Överraskn./kvarstående rädsla
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. (5)
6e Överraskn./kvarstående intresse
Visar inget intresse. (1)
Här sprang Iss iväg kanske tjugo meter och stannade sedan upp. Efter det valde han att fortsätta bortåt, vilket jag tror många huskys skulle gjort. Tyvärr finns det inte några husky-resultat att jämföra med. Men friheten väger alltid tungt i husky-hjärnan.



7a Ljudkänsl./rädsla
Flyr mer än 5 meter. (5)
7b Ljudkänsl./nyfikenhet
Går inte fram (1)
7c Ljudkänsl./kvarstående rädsla
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. (5)
7d Ljudkänsl./kvarstående intresse
Visar inget intresse. (1)
Samma här. Flydde längre från början, stannade upp och drog sedan iväg.

Efter detta valde vi att bryta testet. "pga hundens stora rädsla och oförmåga att avreagera" skrev domaren och detta är tänkvärt. När vi går promenader och sådant och han blir uppspelt för någonting, det märks genom att han drar i kopplet, kallar jag in honom och han får inte gå vidare förrän han tittat mig i ögonen drygt två sekunder i streck. Då vet jag att han har varvat ner tillräckligt. Ibland går det på en gång, men ibland får vi stå där åtskilliga minuter. Vid overallen ville han inte gå nära den efteråt, men sista gången satte jag honom och väntade in ögonkontakt, sen gick vi. Då gick det bättre, han var tryggare. Förmodligen hade han varvat ner litegrann. I praktiken så handlar det ju om att jag väntar in att han ska kunna tänka på någonting annat än det som ser ut/låter/känns läskigt eller uppeggande.

Inga kommentarer: