torsdag 18 september 2008

Bad och lek!


Jag har ju glömt berätta om träningsvagnen! Förra helgen fick jag ett mail av syrran, ett tips om en annons på eniro. Det var en ruskigt billig fyrhjulig träningsvagn! Jag ringde direkt och åkte tillsammans med Monika till Hallsberg för att hämta den. Vi provkörde lite, med Iss och Spiken. Det gick kanon ända till vi vände och skulle tillbaka igen. Då blev Iss konstig. Han var redan lite obekväm med situationen innan, men nu började han nafsa efter Spiken, nafsa efter mig och vara allmänt frustrerad. Vet inte om det var av rädsla, iver, trängsel eller vad det var men vi kopplade loss Spiken och Iss fick dra själv lite istället. När vi kom hem på kvällen, körde jag och David en sväng med Baby och Iss. Det gick jättebra!
I förrgår tvättade David hundarna. Det var på tiden, Iss päls var så fet att den var helt stripig! På morgonen efter kammade jag ur dem ordentligt och de fick jättefina pälsar. Speciellt Iss, blanksvart. Jag har tänkt göra det länge, men inte riktigt haft tid och nu är jag ju sjuk =/. Tur jag har David! <3
Igår var vi på tennisplanen (bästa sättet att motionera hundarna när jag är sjuk..) med Monika och Spiken. Iss och Spiken lekte jättefint! Vi ska låta dem leka några fler gånger så Iss känner sig riktigt trygg med Spiken och sedan ska de få springa och dra i par igen. Förhoppningsvis kan Spiken snart vara en trygghet för Iss, istället för en stressfaktor! Jag är så nöjd med hur fint de lekte, och länge. Så länge att Iss till slut vinglade fram...
Nu när jag har varit hemma, har jag då och då tagit några godbitar och tränat hundarna på att stå på bakbenen. Det har gett snabba resultat! Iss klarar att hålla balansen på bakbenen nu, korta stunder bara för sen blir han stressad och börjar hoppa och nafsa efter godiset. Det är som att han tror att han inte klarar längre och får panik. Håller det relativt kort och ökar sakta tiden... Baby har det lossnat helt galet för. Hon kan nu hoppa FRAMÅT när hon står på bakbenen! Detta har vi kämpat med i åratal men utan resultat. Så plötsligt igår så erbjöd hon det!! Gissa vem som blev överraskad?! Så idag när vi tränade, så vips satte hon sig framför mig och ställde sig på bakbenen med ryggen mot mig - värsta freestyletrickset! Jag börjar tänka mer och mer att tävlingslydnad inte är hennes grej med nötande och precision, men att kanske freestyle? Det händer extremt sällan att hon själv erbjuder nya beteenden men nu har det hänt två dagar i rad. Det tar jag som en ledtråd om vad hon själv helst vill :). Då kanske det bara bli Iss och jag på tävlingslydnaden?

2 kommentarer:

Eva Tintin mfl sa...

Ibland känns det som om de måste fundera en stund på tricken. Jag har upplevt samma sak och det är häftigt :)

Lilian o Lunas sa...

Det är inget problem att köra med en hund alltså?! Guld! Kul att se hur de lekte, såg verkligen fint ut...