söndag 14 september 2008

En aktiv dag...

Idag har vi varit ute massor! Jag och Iss började med att gå en långrunda i skogen med Kajsa och Tyke. Iss var jätteduktig, brydde sig inte alls om Tyke och skötte sig hela tiden! Vi har pratat om att promenera flera gånger, men aldrig kommit till skott - hoppas vi får chansen snart igen.
Hemma igen åkte jag direkt ut i skogen och lade ett spår till Iss. Som vanligt fyrahundra meter med tre vinklar. Den här gången korsade jag dock en bäck två gånger!
Medan spåret låg, åkte vi med Monika och Spiken till klubben och tränade agility. Vi byggde en handlingsövning och Iss var jätteduktig. Jag tappade honom ett några gånger - det är ju jag som behöver övningen eftersom jag måste lära mig handla honom. I efterhand när jag ser på filmen, märker jag att jag kan vara rejält mycket mer engagerad. Som det är nu är jag jättelugn, förmodligen av den enkla orsaken att jag KAN vara det! Men med lite mer engagemang kan jag nog få med honom bättre. Insikt nummer två består i att vi verkligen behöver jobba vidare med hopptekniken. Han har en urusel hoppteknik, liknar en giraff med huvudet rätt upp i luften och ryggen som en gungbräda... Kan inte vara bra på något sätt...
Efter träningen åkte vi ut i skogen igen och gick spåret. Iss var otroligt okoncentrerad - såhär dåligt har han inte gått på länge. Tappade spåret hela tiden men jag behöll lugnet relativt bra och hjälpte honom tillbaka. Tvärtemot vad det brukar, gick han bäst första tvåhundra och sen blev det sämre. Positivt var dock att han klarade att korsa en liten skogsväg i början utan att tappa minsta spår, han klarade bäck-övergångarna förvånande bra och bloduppehållet var inga som helst problem.
Tack till Monika för bilder och hjälp med filmning!

1 kommentar:

monika sa...

Du jag ska zooma lite bättre nästa gång!