lördag 20 september 2008

Nu börjas det!


Idag har vi på allvar börjat träningen inför Kosta off snow (kolla förresten in första bilden när ni går in på sidan, den är bara helt underbar!). Vi skulle testa hur det gick att cykla med alla tre hundarna tillsammans, det blir ofta så att hundarna tappar motivationen av att bara gå jämte, de slutar dra och linan slakar. Nu ville vi se om de blev mer motiverade av att turas om att ta täten. Jag funderade fram och tillbaka på om jag skulle ta med Baby alls, hon stjälper oftast mer än hjälper när vi är ute och tränar drag. Bestämde mig ändå för att ha med henne så hon får sin dagliga motion. När vi så började köra, så jäklar vad hon tog i!! Jag blev überimponerad, hon och Iss jobbade på för fullt i ett jättebra galopp-tempo. Spiken var inte långt efter och så fort Baby och Iss började tappa tempot kom han ikapp. Oj då blev det bråttom! De jobbade jättefint backe upp och backe ner, vi anpassade så när ena blev trötta fick andra ta täten en stund. Det var så roligt! För första gången blev det en helt frustrationslös träningsrunda! Baby sprang på och bajsade i farten två gånger. Det är rätt häftigt att se en hund göra det, händer nog inte så ofta - utom bland slädhundar. Det skulle vara roligt om hon gjorde det på agilitybanan en gång, visst skulle det vara riktigt krångligt att ta upp det efteråt och det blir ju givetvis en disk, men tänk alla miner runt banan! Hursomhelst så höll hundarna ett fint och jämnt galopptempo i drygt fyra kilometer och joggade sedan sista biten till bilen. När vi kom tillbaka till bilen var vi tre nöjda duktiga hundar och två lyckliga människor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej !!

Jag skäms lite, Max har hamnat i skymundan på sista tiden. Dom 6 sista helgerna har det varit jobb varannan helg och tävling varannan. Så mitt fokus har jag lagt på Nelly coh Smulan, visst har jag tränat med Max oxå men inte helhjärtat.
Men nu blir det andra bullar, för nu är tävlingarna slut här uppe och då ska han få all min uppmärksamhet.
Du får gärna dela med dig av goda råd och tips ;)
Ha de bra och sköt om er !!
Annelie från Norr :)