tisdag 14 oktober 2008

Lyckad lydnad!

Idag hann jag med förvånansvärt mycket! Först åkte vi till backen och tränade klättring, hundarna var pigga och glada och det gick jättebra. Sen vidare till klubben för att hålla i allmän dragträning. Jag hade hoppats lite på att det inte skulle komma någon så jag kunde träna själv istället, och så var fallet så det var ju tur ;).
Testade denna gången nåt nytt och körde hela pass med hundarna en och en. Det gick som följer:

Baby:
Inkallning; gjorde två stycken, en på femton och en på tretti meters avstånd. Hon stannar jättefint, verkar lite okoncentrerad innan kommandot men kommer direkt ändå. Ingångarna är fina, hon sätter sig precist men något långsamt. Fortsätt variera boll/godiskastning med ingång, men kastningen ska ske när hon nästan precis är framme redan!
Hopp över hinder; gick kanon, hon satte det på samma sätt som inkallningen helt utan problem men någon långsam ingång. Hon satt tre meter innan hindret och jag stod cirka fem meter efter.
Platsliggning; vi håller på att fastna i vanan att hon lyfter huvudet, jag kommenderar och hon lägger sig igen gång på gång. För att motarbeta detta ska jag jobba inne med korta precisa platsligg där jag rör mig omkring och hon ska ligga platt. Om hon lyfter huvudet är övningen över för den gången. Jag jobbar också ute ensam med lite längre ligg där jag står en bit bort mittemot henne och töjer tiden. Idag gjorde vi först sju och sedan fjorton sekunder. Varje gång avslutar jag med ett okej och lek.
Apportering; vi fick fina tips igår på lydnadskursen. När baby släpper apporten innan jag sagt "Tack" så sätter jag den bakom ryggen ett tag utan belöning. Sedan får hon en ny chans att göra rätt. Hon fattade väldigt snabbt att hon skulle hålla fast och vänta på tacket. Idag övade vi vidare och hon håller mellan tre och fem sekunder. Målet är att förstärka detta så bra att hon så småningom kan hålla den helt självständigt!

Iss:
Ingångar; Iss har haft jättefina ingångar men så plötsligt hade han glömt dem, satte sig mitt framför, på höger sida och lite varstans. Vi repeterade ingångarna lite med god effekt, när han sätter sig skapligt berömmer jag med ord, när han sätter sig helt rätt får han både beröm och godis. Han fattar otroligt snabbt vad som lönar sig!
Platsligg; vi jobbade vidare med några lägganden, han gör det långsamt men jag vet att han kan göra det riktigt bra. Ett tag när vi tränade så small han i backen direkt när jag sa "Ner" men nu går det långsamt igen, även med handhjälp. Well, jag vet att det är fysiskt möjligt för honom iallafall. Jag introducerade även lite avståndsträning under platsligget. Gick iväg, påminde honom om att sätta ner huvudet, så när han legat ett tag fick han okej och lek. Insåg ganska snabbt att det inte var riktigt bra, han lärde sig direkt att vänta på mitt "Ner" istället för att lägga sig själv, plus att han låg ostadigt med hakan lite här och där. Jag bestämde mig för att backa, vänta på att han lägger huvudet rätt och belöna direkt då. När han börjar lägga huvudet rätt och snabbt kan jag fortsätta jobba med tiden!
Inkallning; gjorde ett par inkallningar, han har fint tempo men sprang förbi mig första gången. Jag kom på att vi inte tränat att han ska sätta sig fot så jag hjälpte honom sedan och det gick jättefint!
Apportering; jobbade vidare på samma sätt som med Baby, han fattar snabbt men är också otålig med att vänta på loss-kommando. Han gjorde iallafall ett par femsekundare!
Jag är jättenöjd med träningen, jag hade en bra attityd och träningen gick därefter. Vi har många moment att jobba med men det börjar röra på sig iallafall och det känns roligt. Tjugo minuter-en halvtimme var räckte absolut för en givande träning!
Ps. Idag har draggrejorna kommit, vi ska testa dem på torsdag och det ska bli såå spännande!

Inga kommentarer: