söndag 17 februari 2008

Första 1,5-milen!


Idag körde vi för första gången en och en halv mil. Höll ett lugnt och jämnt tempo, Baby drog som vanligt stundvis men Iss gjorde grovjobbet. Jag låter honom alltid dra det han vill och ta det lite lugnt när han vill, men denna gången drog han nästan hela vägen! Har märkt på Baby att hon gärna drar i galopp, men i trav är det nästan helt omöjligt. Undrar om det kan ha att göra med att jag alltid peppar henne när hon fattar galopp och ökar?
Iss har haft busstreck för sig. Har inte hittat något rationellt mönster på det, men ibland då och då har han demolerat en av ryggstöds-kuddarna på soffan. Ibland när vi är hemma, ibland inte. Igår hade han dock demolerat hela handtaget på en sax och jag bestämde mig för att inhandla en munkorg som han kan ha på sig när vi inte är hemma. Men fram till att vi har pengar till det, ska vi testa att ha någonting hemma som han får bita på, för att se om det kanske kan hjälpa.
Vi har börjat träna rätt mycket med stock också. Har kört en halvmil tre gånger och ska öka till sju kilometer nästa vecka. Målet är att vi ska kunna köra 1,5 mil med pulka om två veckor när vi ska upp till Östersund en sväng. Även med skalmen ska vi träna mer - sist Baby drog med skalmen gick det verkligen skitdåligt. Jag tänkte jogga men det gick så långsamt att det inte gick alls. Fem kilometer tog en timme och fyrtiofem minuter, så ni kan ju föreställa er.
På kvällen kom Micke, Monika och Spiken för att spela TP och ha det mysigt. Iss blev chihuahua för en stund och satt i husses knä. Jag har spenderat mycket tid senaste dagarna på att umgås och knyta band med Iss. Jag har märkt att han söker sig till människor när han blir osäker men att vi egentligen inte har något speciellt band emellan oss. Så nu pysslar jag med honom jättemycket, kammar, klipper klor, vänder och bänder, bär och kelar, övar kontakt och leker. Så får vi se hur det utvecklas!
Iss och Spiken blir bara bättre och bättre på att hållas i samma rum. Det är lite spänt ibland när de råkar stöta emot varandra, men idag tog de steget och låg i samma soffa! Så duktiga pojkar! Lite knorr här och där, men de slutar så fort vi säger till. Bra att de lär sig så bra som möjligt när vi ska dela stuga sen i fjällen.

Inga kommentarer: