torsdag 8 maj 2008

Hundar med drag...

Idag har varit en het och solig dag. Jag var tidigt hemma och vi satt ute i trädgården och åt middag medan hundarna lekte och gnagde ben på gräset. Vilken idyll! Vi stannade ute och pysslade fram till solen började gå ner och det var dags att dragträna. Först Iss med däcket. Det är tredje gången han drar däcket nu, och han har blivit nästan helt van vid situationen. Jag har honom i halsbandet så som Annika (www.igais.se) tipsade om och så får han dra ett däck. På så sätt har jag mer kontroll över honom och slipper riskera fysiska och psykiska men. Han jobbade bra och vi körde lite längre än vanligt. Men vägen var nygrusad och förmodligen riktigt tungsprungen så sista biten avlastade jag honom.
Baby fick springa intervallträning, och jag längtar till jag får ordning på cykeldatorn så jag kan bokföra lite bättre hur det går. Vi körde kring fem gånger ett par hundra meters galopp iallafall. Hon blev trött på slutet, delvis för att vi inte stannat och druckit ordentligt längs vägen. Snart kan vi också börja simträna och det behöver hennes rygg. Sedan vi slutade med stockträningen har den försvagats allt för mycket och det märks på hennes rörelser att det inte är helt ok. Har även börjat stretcha henne dagligen för att länga på bakbenens framsidor. Jag tycker hon går lite som en ko; stjärten guppar upp och ner till höger och vänster. Jag misstänker att det beror på hennes rygg och bakbensmuskler som inte är tillräckligt vältränade just nu. Så nu är det bara att bygga och sköta om dem lite extra!

Inga kommentarer: