fredag 20 juni 2008

Hundbesök och massa träning!

Idag kom Lunas, han ska vara hos oss över midsommarhelgen. Men först åkte vi med Adeline och Jess till mbk och tränade agility och lite freestyle. Iss och Jess fick vara lösa på planen, jag kände hur klumpen knöt sig i magen men jag jobbade med att krympa den så mycket som möjligt. Om vi ska jobba med detta, måste jag först och främst klara av mina egna nerver innan jag kan tala om för honom att jag är en trygg ledare... Träningen gick bra, vi tränade "fram" och avslutningsvis tog Iss tunnel-hopp-tunnel-hopp utan tvekan. Jess var asduktig, tvekade lite på sista hindret först men efter en gång med lite hjälp från matte sprang hon alla fem hindrena utan problem! Tränade några slalomingångar med Baby, hon var tänd, duktig och stabil. Började också med 90 graders vinkeln från andra hållet, hon är relativt säker på den nu när hon kommer från höger sida så det är dags att börja fila på vänstern... Tog fram platten för att träna Iss och han visste direkt vad han skulle göra! Sprang igenom, tillbaka och igenom, tillbaka och igenom. Till slut fick jag ställa den upp så han skulle ta en paus :). Då var det bara slalom och kontaktfält kvar då, som han inte kan!
Avslutningsvis tränade vi några freestyle-grejer. Adeline har börjat lära Jess att hoppa över hennes ben, hon visade hur hon gick tillväga och jag började så smått med Iss. Så fick Baby göra ett par kontaktfält, hon tog dem jättebra och sista nedgången tog hon dessutom med rasande fart! Weeee!!!
När vi sedan plockade bort agilityhindrena, upptäckte jag plötsligt att Iss hade tagit Jess kampleksak. Han smög fram med den i munnen, och efter kom Jess smygande - en väldigt spänd situation. De var drygt tjugo meter bort också, det kanske var bra eller kanske dåligt? Jag sade till Iss med bestämd röst att han skulle släppa den. Det gjorde han och vände sig sedan mot Jess på det där spända "minsta lilla så hoppar jag på dig"-sättet. Jag sade direkt Nej och sa åt honom att komma till mig. Det gjorde han, satte sig och så var allt löst!!!!!!!!!! (och leksaken gömd på ett hemligt konfliktlöst ställe)

Vi åkte och hämtade Lunas efter träningen. Ännu ett tillfälle för mig att träna nerverna. Hade först på munkorgen på Iss - mest för att jag blir lugnare då och inte signalerar fara. Men ganska snart blev jag lugnare och tog av honom den. Några gånger blev det lite spänt, men Lunas har inte det kroppsspråket som utlöser Iss aggressivitet så både jag och Iss lyckades vara lugna. Det är som att ibland blir Iss spänd och då behövs bara minsta lilla dominanta tecken från den andra hunden för att han ska ryka på den...

På eftermiddagen hade vi en träningsstund, lite lydnad och freestyle. Baby fick öva på att gå framåt på bakbenen (hon har inte balansen, kan bara gå bakåt!), att stanna under fritt följ och några fina snurrar. Hon har blivit en riktig hejare på att stanna under fritt följ, stannar direkt på kommando och älskar det! Det har verkligen gjort susen att jag har belönat bakåt, hon jobbar intensivt. Nu gäller det att hålla farten uppe i det fria följet så hon inte bara går och väntar på stanna-kommandot! Lunas tänkte jag testa lite i lydnad bara. Satte honom fot, men han var osäker på vad jag ville han skulle göra, så han gjorde i princip allt han kunde där han var jämte mig. Sitt, ligg, halvt rulla runt, tass osv. Jag bestämde mig för att öva sitt fot och försöka öka tiden istället. Det gick bra, sånär som på ett par klick där han lyckades lägga sig ner precis när jag klickade. Han är otroligt intensiv, han gör sitt till ligg så man knappt hinner se att det finns något mellanläge... Iss då, fick träna på att backa - den träningen går jättebra! Han kan nu backa upp emot sju till tio steg! Däremot backar han snett så jag har börjat belöna honom på motsatt sida för att räta upp honom. Efter det är nästa steg att han ska backa utan att jag rör mig mot honom!

Inga kommentarer: