lördag 21 juni 2008

På spåret!

Trots en mardrömsnatt innefattande alldeles för sent läggdags och en ihärdigt kontaktsökande bordercollie (sov inte en hel timme på hela natten...), har det blivit en aktiv och rolig dag idag! Först på morgonen tränade vi lite i trädgården. Baby fick jobba vidare på stannande under gång, men vi började också med fot från sitt, hon tar det väldigt lugnt och sitter ofta kvar när jag börjar röra mig framåt. Jobbade med direkt belöning framåt så fort hon följde med, och det triggade upp henne att vara alert i starten! Iss fick en intensivträning i fotpositionen. Han är relativt duktig, men jag vill att han ska veta exakt vart han ska sitta innan jag börjar jobba bort hjälperna. Lunas var väldigt rastlös när jag tränade Iss och då kom jag på den geniala idéen att dubbelträna honom och Iss. För varje gång jag klickade och belönade Iss, och Lunas inte skällde, fick även han en korvbit! Till slut var det hans tur att träna. Jag jobbade vidare på sitt fot, han drar väldigt mycket mot marken så jag var noga med att belöna uppe för att förstärka positionen. Inte tappa nåt godis eller så utan bara ge högt uppe och i handflata.
Mitt på dagen gav Mia mig en värdefull kortkurs i spår och en massa bra goda råd kring aggressivitet och annat. Vi lade ett spår till Iss, ett till hennes Bea och ett till Lunas. Tog en paus och åkte till kanalen där Baby och Iss fick simträna. Sen åkte vi ut till spåret igen. Bea tog sitt snabbt, hon är van vid längre spår som legat längre tid. Iss följde sitt spår jättefint. Det var nog ungefär femti meter och lite kringelikrokigt. Han irrade iväg ibland och kissade flera gånger på vägen, men hittade tillbaka och jobbade vidare. Fick hjälpa honom ett par gånger bara. När han till slut kom fram till klöven, blev han helt förtjust och samtidigt hemlig, han är lite som Gollum :), och skulle gräva ner den. Jag bytte den mot några skinkbitar och han blev ganska nöjd. Slutligen fick Lunas gå sitt spår. Vi hade lagt det längs med en skogsväg och han spårade jättefint, men inte efter blodet - han spårade oss! När han hittade fram till avslutet fick han välförtjänta mumsiga skinkskivor som belöning. Nu ska jag sova en stund, men denna gången får Lunas vila lite i sin bur. Det blir en lugn kväll ikväll, lite lydnad bara innan läggdags!

3 kommentarer:

Lilian o Lunas sa...

great! kul att lasa vad ni gor! Sorry att han haller dig vaken;).. Nar de visade mig till mitt rum igar kvall sa satt det ett liten mjukislunas pa nattduksbordet, helt sjuuukt! kande mig som hemma pa en gang! Ha det sa kul, ge honom en puss fran mig! Kramar fran sis'....

ps. exakt vad for veggiemat ar jag pa jakt efter? flytande prylar far jag inte flyga med.. ds

Marlene sa...

Hej gumman! Det är lugnt med veggiematen, enjoy resan istället och så om du stöter på nått fränt kan du ju shoppa ett paket extra till mig :)

Lilian o Lunas sa...

ja forstar:)! var pa en strand idag med en massa losa hundar.... luntan skulle alskat det! Kramar!