måndag 11 augusti 2008

Rolig träning och ökade svårigheter...

Jag har fått ett sånt fint flyt på träningen nu. Istället för att träna som ett nödvändigt ont, har vår regelbundna träning lett till att den har fått ett egenvärde. Det är roligare att finslipa och låta det ta lite mer tid, än att stressa för att se ett snabbt resultat. Det känns mycket skönare, roligare och mer konstruktivt med en sådan inställning och attityd så jag hoppas jag kan bibehålla den! Alla moment vi tränar just nu; hoppteknik, slalom, kontaktfält, apport, fritt följ, inkallning och platsligg, känns som en del av någonting större (och det är ju faktiskt det oxå!) där det lönar sig att vara noggrann och jobba långsamt framåt.
Sedan igår då jag snubblade över brukslydnaden, har jag tänkt på det där med Baby och personspår. Jag kanske bara ska ge efter för hennes talang och börja med personspår? Det som skrämmer mig är att apporten är en del av detta och Baby behöver en hel del tid för att komma igång med just den. Dels är det ett apportmoment redan i appellklassen i brukslydnaden, dels ska hon ju markera spårpinnarna i spåret. Om jag lär henne markera på andra sätt än just apportering kommer hon förmodligen aldrig att vilja apportera dem i framtiden. Det ställer till det rejält om vi kommer upp i högre tävlingslydnadsklasser, där hon ska apportera en exakt likadan pinne.
Men efter funderingar igår så är det ju inte omöjligt att träna spårpinne-apporteringen parallellt med personspår. Det gör ju inget om hon i början markerar pinnen genom att bara lyfta upp den lite, för att sedan utvecklas i takt med vår apportträning!
Well, vi får se hur detta utvecklas. Det är ju i stort sett bara hopp-sitt, apporteringen och framförgåendet som skiljer appellen från tävlingslydnad klass 1. De två första ingår ju i klass 2 så de kommer vi börja träna relativt snart. Så det är ju inte helt långt bort med brukslydnaden heller. Bara ett MH och en massa träning!
Iss slalomträning gick jättefint imorse. Jag lyckades filma från en väldigt praktisk vinkel så jag kan se tydligt vad han egentligen gör. Och det han gör, är att han håller fin teknik första portarna och kastar sig sedan igenom de sista. Vi behöver träna längre slalom........

3 kommentarer:

Lilian o Lunas sa...

alltså det är ju guld med videokameran! Riktigt kul att se alla filmerna! Kram på er!
Ps. Efterlyste Novafonen på blocket, håll en tumme! Ds

Lilian o Lunas sa...

"&"? Vilken märklig signatur jag fick! Så, fixat:)!

Eva Tintin mfl sa...

Så duktig han är killen! Snacka om att älska slalom! Han måste ha en himla bra tränare :)Kram på dig!