lördag 27 september 2008

Fartfylld tävling!


Idag var vi i Askersund och tävlade inofficiell agility under deras KM. Det var en agilitybana och en hoppbana - men två starter på vardera banan. Första agilityn tog Baby uppfarten på balansen jättefint, stannade precis som hon ska. Men nedfarten den studsade hon galant över. Tre gånger. Till slut stannade hon ordentligt som hon ska och fick belöningen att rejsa i mål. Andra varvet tog hon kontaktfälten perfekt och jag fick till ett snyggt blindbyte i en passage där de flesta misslyckades med sin handling. Jag är jättenöjd!
Hopploppet var en sjukt lätt bana, bara att springa och köra järnet. Dessa banor är väldigt bra för Baby just nu, hon behöver lite pepp och hindersug för att kunna jobba bättre och intensivare i kurvorna. Vi körde banan i full fart, jag tappade henne lite i ett framförbyte och hon halkade ut - vi förlorade väl en sekund eller två. I övrigt satt allt fint, fast slalomet gick lite långsamt. Vi behöver jobba vidare på slalom-farten. Loppet ledde till en andraplacering, nio sekunder under referenstiden och med ett par sekunder tillgodo från placering tre och fyra som var nollade bordercollies! Jag är jättenöjd med allt utom den vida svängen vid bytet!
Mellan varven passade jag på att ta ut Iss för lite lydnads- och social träning. Han var ybertänd och svårhanterlig men jag höll honom kort och det funkade bra. Övade läggande och det är väldigt effektivt att träna när han är på just detta humöret för då jobbar han så snabbt och intenst. Tränade även lite platsliggande och ingångar. Ingångarna börjar bli riktigt fina nu, jag berömmer när han gör nästan rätt men han får bara godis när han gör exakt rätt. Det ger väldigt bra resultat! Vi övade även pyttelitegrann framåtgående och vänstersväng men han var för tänd för att kunna kontrollera kroppen.
Idag har vi också blåst upp min nyinköpta pilatesboll. Imorgon ska den invigas till balansträning!

1 kommentar:

Linda sa...

Grattis till andra platsen o för att ni slog Border colliena!!!! =0)
Kram Linda