måndag 20 oktober 2008

Mer lydnad och några sociala framsteg...


Iss gör små framsteg hela tiden. I helgen var han riktigt bundis med Davids pappa, Hasse. Idag på kursen hälsade han på nästan alla som var där, och fröken Maggan har han blivit riktigt förtjust i!
Lydnadsträningen gick för första gången riktigt bra. Eller bra på så sätt att jag kände mig duktig, momenten kändes bra och jag märker att det börjar likna någonting nu!

Baby:
Inkallning; vi tränade inkallning med kommendering. Linda kommenderade med mörk röst, ljus röst, högt och lågt. Baby stördes inte alls utom vid den allra pipigaste rösten. Däremot så efter en stunds sittande ville hon lägga sig ner. Utmaningen är att ha henne sittandes längre tid, men på helspänn och behålla farten i inkallningen.
Hopp över hinder; även här tränade vi med kommendering. Det var inga problem tills Mano Manito Mia ställde sig jämte Linda. Det är någonting med henne som gör Baby osäker och okoncentrerad så det var på sätt å vis också bra träning. Hon gjorde några dåliga starter på hoppet men resten flöt på fint och vi fick beröm för de fina ingångarna. Utmaningen är mer hopp med störningar.
Läggande under gång; detta momentet är nog tillsammans med apporten det som går allra segast. Bokstavligen. Baby lägger ner framkroppen direkt men baken står rätt upp i vädret och kommer ner efter många många sekunder... Måste hitta en lösning på detta momentet.

Iss:
Ställande under gång/inkallning; Iss börjar bli riktigt duktig på att stanna. För duktig, närmare bestämt. Han började knappt gå innan han stannade. Gång på gång. Men stannandena var väldigt fina, han gjorde några riktigt raka faktiskt! Utmaningen är att jag ska fortsätta backa från honom, att han inte stannar förrän han får kommando.
Inkallning; vi tränade några inkallningar med kommendering. Han tyckte Linda var väldigt spännande och till slut sprang han till henne när jag kallade in honom så jag avslutade. Utmaningen nu är att få fram fler och fler ingångar men behålla farten.
Läggande under gång; faktiskt idag så har han gjort några fina relativt snabba lägganden! Det tar sin tid och går i vågor, men dagens lägganden är jag jättenöjd med! Utmaningen är att fortsätta jobba med snabba tighta lägganden.

Inga kommentarer: