lördag 18 oktober 2008

Nytt lydnadspass!

Idag är vi i Stockholm hos Davids pappa. Det är trevligt, vi har hittat en hundrastgård precis vid hans hus som det går att träna och leka i! Eller det var vad Iss tyckte iallafall, Baby tyckte det luktade för mycket så hon ville inte vara där och gick som om marken var glödande kol... Vi körde lite lydnad och det gick som följer:

Baby:
Fritt följ; vi jobbade vidare på positionen, ett steg framåt och stopp, två steg framåt och stopp. När jag sedan testade att gå med henne jämte, började hon redan nu söka sig närmare mig och i fin position! Bara jobba vidare! Jobbade också på några högersvängar. Hon halkar lite efter, precis som i starterna, så jag försökte peppa upp henne mer. Något tips på hur vi kan få en intens start?
Platsliggning; jag testade något nytt - att ha godis liggande framför henne medan jag rör mig kring henne. Jag ville göra det lättare för henne att ha huvudet i position fast jag rör mig, men hon ville inte ens lägga ner huvudet och verkade allmänt oförstående så jag lade ner det ganska snabbt.
Ställande under inkallning; påbörjade momentet idag, men det var mörkt så jag körde bara ett par gånger. Bättre när det är ljusare och hon ser att jag kastar någonting.

Iss:
Fotpositionen; jobbade vidare på att få en bra position. Han börjar komma ihåg det igen, sätter sig lite snett utåt tycker jag men det är så marginellt så jag vågar knappt vrida mig mot honom. Ska fråga Maggan om det på måndag.
Inkallning; jag har börjat varva att kasta godis och att hjälpa in honom i fotpositionen i inkallningen. Han är jätteduktig men kommer i sådan fart att han hamnar fyra-fem meter bakom mig innan han vänder in i positionen. Lite väl långt kanske ;). Det blir säkert bättre när han vänjer sig.
Platsliggning; vi jobbade vidare på platsliggning-positionen. Såhär ser min plan ut: 1) Han ska lägga sig med huvudet platt direkt. 2) Ställa kriterie: huvudet ska vara mellan frambenen. 3) Öka tidsintervall och parallellt med det jobba med störningar. Samtidigt som jag jobbar med detta, övar vi läggandet och sättandet.
Ställande under inkallning; vi fortsatte med detta, han stannar fint och jag väntar till han tittar på mig innan jag kastar godis. Ska fråga Maggan om detta är rätt.

Det känns bra med lydnadsträningen, nu när jag fått lite tid att träna. Ett par pass i veckan passar oss bra, utöver själva kursen. Då har vi hunnit komma vidare lite innan nästa kursgång. Tidigare har jag haft så jäkla lite tid och det har bara känts dumt att komma till nästa kursgång utan nya frågor och framsteg...

1 kommentar:

Anonym sa...

vi skulle ha en Hundrastgård i Motala med ju..