torsdag 6 november 2008

Nattdrag...


Inatt körde vi sista racet innan Kosta. En runda på knappt två kilometer, på mjukt och aningen lerigt underlag. Vi höll ett fint jämnt tempo på strax över tjugo kilometer i timmen. Maxhastigheten var 28,8 och måste vart alldeles i början när hundarna var riktigt tända och ville iväg!
Iss har blivit en klippa framför cykeln. Han jobbar utan avbrott i ett jämnt tempo framåt. All hans osäkerhet är som bortblåst och jag tycker mig märka skillnad även i vardagen. Han tar svängarna jättefint på kommando, alltid åt rätt håll och vidare framåt. Det enda undantaget för osäkerheten är ståendes i starten, då han är lite rädd bakåt för att cykeln har fallit några gånger. Jag lägger alltid cykeln nu så det inte ska hända igen. Men han trotsar sin rädsla och står blick stilla fastän jag krånglar och låter där bak! Väntar på okejkommando och då är det full fart :)
Baby jobbade otroligt bra ikväll. Jag tycker mig se framsteg för varje gång vi tränar. Idag kändes det som att det låg rådjur framför oss hela vägen! Jag kunde känna deras kraft genom cykeln, fick luta mig framåt för att kompensera. Baby har börjat känna sig mer trygg med Iss nu, hon märker att han kan kommandona och kan styra rätt. Hon tvekar lite i svängarna men följer Iss och när jag berömmer märks det helt tydligt hur glad och nöjd hon blir. Det rycker i cykeln och bär iväg igen :) De här korta, snabba och roliga rejsen är otroligt bra för hundarnas motivation, för att inte tala om min :D

Inga kommentarer: