lördag 12 juli 2008

Agilitytävling och social träning...

Idag var vi och tävlade agility i Boden! Hade med Iss och fick parkera bilen på en lugn och sval plats där han kunde ligga och vila. Vädret var helt okej, svalt men lite kvavt. Hoppbanan var en typisk springbana med en enda svårighet och den misslyckades vi med, hihi :) Jag var för ivrig att springa mot tunneln så det blev en disk. Är i övrigt mycket nöjd med loppet.

Agilitybanan var samma som den svåra i Åtvidaberg förra veckan. Nästan. Några små vinklar var annorlunda och påverkade handlingen men i övrigt var den helt lik. Det blev faktiskt svårt att få rätt fokusering när vi hade gjort banan förut. Svårt att få upp skärpan och koncentera mig ordentligt. Vi klarade den iallafall bättre än sist, Baby var väldigt känsligt för min riktning så jag var nära ett par misstag och gjorde ett ordentligt. Hade passat bättre med framförbyten när hon går som hon gjorde nu. Jag märkte redan innan att hon inte var riktigt tänd, jag är nästan hundra på att hon har ont. Värmde korset ordentligt med massage och kroppsvärme och körde ändå. Ska köra på rejält med novafonen nu i veckan. Hon har flera punkter på korset som är riktigt spända och det är nog någonting som hon har haft under väldigt lång tid. Jag tänker att vi under senhösten och vintern ska arbeta med att lösa de spänningarna mer ordentligt.

Passade på att socialträna Iss under tävlingen. Inte så att vi gick runt där, utan vi höll oss i skymundan där jag hade bilen. Han fick ha munkorgen och vi tränade att sitta och gå fot med ögonkontakt plus att vi fortsatte jobba med att ligga med hakan mot marken. Han var jätteduktig! Det hände ett par gånger att en hund gick förbi. Vi fortsatte jobba på många meters avstånd och det gick jättebra. En stund gick vi också en bit bakom och en bit framför andra hundar. Han var duktig, blev aldrig för stressad och jag avslutade innan jag egentligen ville, bara för att vara säker på att få det riktigt bra.

På kvällen, efter att ha vilat en stund, gick vi en rask promenad bort till forsen. Iss var jätteduktig, sökte kontakt och gjorde fina ingångar när jag kallade på honom. Det bästa av allt var på vägen hem. En stor ljudlig lastbil med släp kom bakifrån. Jag funderade först på om jag skulle kalla in honom jämte mig, men innan jag hann något, sneglade han bakåt lite oroligt och sökte sig själv till min sida! Jag belönade och jobbade med kontakten till lastbilen åkt förbi och han kopplade av igen. Men när han blev orolig kom han till mig!!! Jippiiii!!

Avslutade dagen med att klippa klorna på Iss. Han var jättekrånglig och ville absolut inte ligga still. Då tog jag ett trick som syrran gjorde med Lunas häromdagen. Jag lade Iss ner på sidan och lade en korvit framför nosen på honom, på behörigt avstånd. Han låg plötligt helt stilla och fokuserat. För varje klo jag klippte, fick han godbiten och jag lade dit en ny!

Så, en ny dag med tävlingar och äventyr imorgon. Målet är att vara noggrannare på banan, för jag känner att jag har slarvat aningen för mycket idag!

Inga kommentarer: