söndag 3 augusti 2008

Agility, spår och världens bästa present!

Idag har vi varit ute på galej med Pia och Alice nästan hela dagen! Vi lade först spår, till varandras hundar, och åkte sedan och tränade agility. Körde en kombination som jag hittade på nätet igår (förmodligen på klickerklok.se. Den var en riktig utmaning och hela träningen gick ut på att se vilka byten som passade bäst och vart. Vi jobbade på i nästan två timmar och blev riktigt slut av det :). Insikterna jag fått idag, är att Baby går hur bra som helst på bakombyten, till och med när det går långsamt, bara jag gör det på rätt sätt. På många ställen, speciellt första halvan av kombinationen, var det överlägset bäst att göra bakombyten. Med framförbyten blev det krockar, trängningar eller onödigt vida svängar. Kombinationen 12-16 var riktigt klurig, där var det omöjligt att blanda byten, utan det var antingen eller. (har du någon annan uppfattning-berätta!!) De bästa svängarna kom av bakombyte mellan 13 och 14 och framförbyte mellan 14-15-16. Tyvärr var detta omöjligt att kombinera... Jag är dock väldigt nöjd med bakombytesversionen, den blev skapligt bra (lite onödigt vid sväng mellan 15 och 16 bara). Jag måste säga att det var otroligt givande att träna på det sättet som jag och Pia gjorde idag. Vi turades om, studerade och kommenterade varandra. *oh, nu precis som jag sitter och skriver detta, puttade Iss ner klickern på golvet och började undersöka den. Jag berömde och det dröjde inte många sekunder innan han lyfte den med munnen :)* Jag fick värdefulla tips och bedömningar som jag själv inte kunnat se på samma sätt. Testade dessutom en start med inkallning och Pia sade att Baby startade direkt och explosivt. Jippie!! Efter träningen gick vi spåren. Det kanske inte var så bra idé, hundarna var redan ganska trötta... Solen hade legat på och det blåste friskt. Alice klarade sitt väldigt bra, tappade någonstans här och där men hittade tillbaka bättre än oss :).. Baby vädrade sig fram till klöven och Iss tappade spåret i vinkeln. Vi hittade det till slut och han kom fram till klöven.

När vi kom hem igen hade David köpt en förskottspresent till mig (jag fyller inte förrän november, så ingen brådska!). En VIDEOKAMERA!!!!!! Jag blev så himla himla glad!! Har tänkt spara till en när jag har lite mer råd, men både hundarna och bilen har haft sina skavanker senaste månaderna så jag har inte kunnat. Och nu har min älskling gett mig en!! Kan knappt tro det är sant!! Nu har han gjort en jättefin film som jag motvilligt gått med på att lägga upp.....

Vi började att filma hur det går för Iss i slalomet. Han är helt tokig i slalom, det känns jätteroligt! Jag tycker det går fint framåt, men vi tar det lugnt för att behålla farten och glädjen.
Vi avslutade dagen med lite vattenskålsträning och balansövning. Det är väldigt intressant att se film på träningen. Till exempel ser jag att jag belönar fel ibland, att jag hjälper i onödan och sånt. Jättenyttigt för vidare träningen!
Gonatt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, vi får se till att säga hej till varann i Örebro. ;) Jag ska heja på er där! :)
/Mvh Malin, Magic & Speed