måndag 4 augusti 2008

Hårdträning av kontaktfält och slalom

Idag har vi börjat träna mer kontaktfält. När jag klickertränar Baby så förstår jag mer och mer av hennes person. Hon har väldigt lätt för att ge upp och behöver förstå precis vad som förväntas av henne för att våga göra det ordentligt. Jag måste vänta på ett helt annat sätt innan jag höjer kriterierna för henne, en enda gångs osäkerhet kan göra att vi backar flera steg i utvecklingen. Att hon klarar ett beteende flera gånger i rad betyder inte alls att hon egentligen har förstått rent mentalt att det är just det som förväntas av henne. Hon måste lyckas, tänka, lyckas och tänka om och om igen. Rätt vad det är kan hon backa tillbaka och tänka igen. Jag brukar säga att allt går att klickerträna utom människor för vi tänker för mycket. Vi börjar fråga oss vad klicket egentligen betyder, varför någon vill att vi ska utföra ett beteende och så vidare. Vi låser oss i våra tankar. Jag undrar om det är vad Baby också gör? Hursomhelst är hon en helt annan hund att träna än hon var när jag fick henne för fyra år sedan. Vi gick en dyr klickerkurs i stockholm med resultatet att "tränarna" till slut gav upp. Vi provade allt, men Baby ville inte ha godis, inte lek och kel, ingenting. Bara ligga i soffan och vila. Det var en lite annan hund än jag har nu :)... Det har varit fantastiskt att följa den utvecklingen, varje litet öppnande från hennes sida har varit en stor glädje. Att hon är så stark, glad och levande som hon är nu är en av de vackraste saker jag fått i livet!
Ps. Masserade henne idag, och för första gången hade hon inte alls lika stora spänningar som hon brukar! Känns skönt att komma ikapp, målet är att ligga före så massagen blir förebyggande istället för bara ett sätt att försöka återställa hennes fysik någotsånär..

Inga kommentarer: