söndag 26 oktober 2008

Kloten och Grönt kort!


I helgen har vi varit i Kloten i Kopparberg på draghundträff! Mesta delen av tiden satt vi i skolbänken och lärde oss diverse nyttiga saker för att få Gröna kortet (krävs för att få tävla drag!). Mycket blev sagt och diskuterat hit och dit, men det som satte sig mest i mig var tankarna kring träningen. Det var nämligen någon som sa att den största biten kring dragträning handlar om mental träning. Vi har hundar som är gjorda för att dra, så den fysiska biten går snabbt och lätt att träna upp. Däremot är det den mentala biten som är den viktiga, som måste finnas i botten. Hunden måste vilja - och älska! - att dra. Långt, snabbt eller hur man nu vill ha det. Fick träningstips att variera mycket, olika platser, olika sträckor. Aldrig mer än en mil barmark - på det klarar man att köra en tremilare på snö. Jag ska söka upp fler platser vi kan träna på, försöka hitta lite varierat underlag också. Köra några korta drag i veckan, kanske bara en kilometer i full fart och så belöning.

På eftermiddagen, efter kursen, var det en liten träningstävling på 2,5 kilometer. Lätt som en plätt tänkte jag men oj vad nervös jag var när det började närma sig! Baby körde på järnet från första början, hon börjar bli så himla duktig! Det var roligt också att jag hade så bra pli på hundarna i starten. Men vilken bana! Halva banan var i stort sett berg och dalbana på mjukt jordunderlag och riktigt tungt för hundarna. Jag sprang, sittandes på cykeln (ja, du kan ju gissa hur roligt det såg ut! klassen är nämligen sådan, cykel utan trampor...) en stor del av tiden med svidande skavsår som följd... Vi kom iallafall tvåa i vår klass, med tiden 9 minuter skapligt blankt.

På natten sov vi i tält en bit bort, en mysig plats i skogen nere vid en sjö. Jag har gruvat mig över detta, att det ska bli för kallt och hundarna ska frysa. Bäddade ner Baby och det hade hon verkligen ingenting emot! Låg nere i sin lilla bädd hela natten. Iss tyckte det var läskigt med saker på sig, utom när det var min sovsäck och halva jag som låg ovanpå honom. Så på så sätt svettades jag mig igenom en mycket regnig och blåsig natt!

1 kommentar:

Lilian o Lunas sa...

Oj vad kul att läsa om din helg, glömde ju fråga när vi hade vårt ekonomiprat:)... Sicken action-utan trampor säger du?